بازگشت به لیست

اخبار و مقالات

ویژگی و معنای نمادین رنگ ها

۲ مهر ۱۳۹۵ ●  مقالات
زرد روشنترین و بنفش تیره ترین رنگ دایره رنگی به شمار میرود .

رنگهای گرم و سرد

رنگ های قرمز و نارنجی وقتی در کنار هم قرار می گیرند بالا ترین درجه گرما را نمایش می دهند . رنگهای سبز و آبی هم در کنار هم قرار می گیرند سرد ترین رنگ ها را نمایش می دهند . رنگ های سبز و بنفش در اصطلاح ( ولرم ) نه سرد و نه گرم می گویند . در یک تابلو از منظره رنگ های بخش جلو باید شادتر - گرمتر - خالص تر و دارای تیرگی و روشنی قوی تر باشد . در مقابل رنگ های دورتر تابلو دارای کنتراست سایه روشن کمتر و رنگهای ملایم و سرد باشد و به جزئیات آن نیز کمتر پرداخته شود. رنگ ها از نظر ماهیت به دو دسته تقسیم می شوند: رنگ های کروماتیک : به رنگ های قرمز - آبی - زرد و ترکیبات آنها گفته می شود . رنگهای آکروماتیک : شامل سیاه و سفید و خاکستری حاصل از ترکیب آنها می شود. این رنگ ها در واقع رنگ نیستند بلکه بیرنگ هستند و آوردن رنگ در ابتدای نام آنها حالت مصطلح دارد . وقتی رنگ ها در زمینه سفید قرار می گیرند خاموش تر و تیره تر به نظر می آیند و هنگامی که آنها را در زمینه سیاه قرار می دهیم درخشش بیشتری پیدا می کند . و روشن تر دیده می شوند . از نظر بصری رنگ آبی سبک تر - رنگ قرمز سنگین تر - رنگ زرد نزدیک تر - و رنگ نارنجی بزرگتر و وسیع تر به نظر می آید .

کیاروسکورو

به تیره روشنی یا جلوه های نور و سایه در نقاشی یا طراحی گفته می شود . به رنگ های مات و جرم دار ( جسمی ) و به رنگهای شفاف و بدون جرم ( روحی ) گفته می شود . ( گواش رنگ جسمی و آبرنگ رنگ روحی است ) هر یک از فرم ها یا شکل ها دارای ارزش و رنگ هستند که شامل: مربع : با رنگ قرمز هماهنگی و تناسب دارد و این دو نوع نماد مادیت - سنگینی و صراحت هستند . مثلث : با رنگ زرد همخوانی دارد و سمبول فکر و اندیشه است . دایره : با رنگ آبی همخوانی دارد . پس نمادی از عشق و لطافت و احساس و ظرافت است.

ویژگی رنگ ها

قرمز: سمبول گرایش های زمینی و دنیوی - عشق - خون - شهادت - پایداری - خشم - غرور - خودخواهی - خطر - جنگجویی - شورش و همرنگ سیاره مریخ ( سیاره سرخ ) است. آبی : نماد عرفان و روشنفکری - روح - درون - شکیبایی - فضای بیکران - فروتنی - تحمل و معنویت است . زرد : مظهر علم و خرد - اندیشه - آخرت - فهم و دانایی - نور و روشنی - هوشیاری و کوشیاری - کار و حرکت - پادشاهی و سلطنت - خورشید- مهربانی - و مهمان نوازی است . نارنجی : نماد جوانی وشادابی - گرما - فعالیت - بلوغ - غرور - نشاط و خود نمایی است . سفید : مظهر برف - روز - روشنی - تابناکی - پاکی - بهداشت - صبر - صداقت - معنویت - پرهیز کاری - حرکت - تقوا است. سبز: امنیت - امیدواری - رشد - جوانه زدن - تجدید حیات طبیعت - تولد و زندگی - رستاخیز - آرامش - بهار وخوش قلبی است. بنفش : برابر تعادل - رنگ ابهام - مرموز - ولرم - خیال انگیز - تنهایی - ترس زیاد و اسرار آمیز است . سیاه: نماد جهل - فنا - نا آشنایی - ابهام - تاریکی - نیستی - مرگ - سکون - نادانی - ظلمت - پیچیدگی و محبوس بودن است .